...Ikatan Musafir..

Sunday, 29 August 2010

Apabila kurangnya didikan agama..

sudah menjadi adat dan tradisi sikap seorang insan yang bernama manusia ini ialah mudah melatah...
sebelum saya berkata lebih lanjut, mohon moge terhindar dari segala dosa, jika ada dari kata2 ini yang salah mohon dibetulkan..

menyentuh isu orang bukan islam masuk ke rumah suci Allah.. inilah kerja orang2 yang selalu ingin mencari kesalahan orang, tidak jumpe aspek lain, isu agama lah jadi taruhan. tapi, sebelum ingin menimbulkan sesuatu isu tentang agama ni, sebaiknya, mengaji la dulu..sebelum menabur fitnah kepada orang lain.gi la tanye orang2 yang ngaji agama kalau diri sendiri tak pandai agama. dah tahu kesohehan hukum barulah boleh ditimbulkan isu ini dengan penuh bangga..ini tidak, asalkan boleh menimbulkan satu kontrovesi yang sgt gah, main hentam je.dah tu, orang2 lain yang kurang faham agama pun mempercayainya, jadi satu hal pulak menghasut dan mengotori fikiran orang lain..ish payah sungguh hidup ini..maaf jika ada yang terasa..

berbalik kepada sirah nabi.. bagaimana cara nabi berdakwah, dijemput orang2 kafir quraiys hadir ke masjid. jadi..bile tengk dari konsep sirah..adkh salah orang bukan islam masuk kedlm masjid atau surau. malah bukan membuat onar dan kekecohan, hanya dijemput dan berucap.malah. orang bukan islam itu sendiri menyatakan beliau ingin melihat keadaan masjid itu dan ingin perbaiki pagarnya.bukankah itu satu niat yg baik,tanda dia menghormati rumah ibadat orang islam. selagi mana seorang bukan islam itu menghormati dan tidak memusuhi islam, maka orang islam juga harus menghormati mereka. ini bukan sahaja mendekatkan lagi dakwah islam kepada mereka, malah orang islam juga akan dipandang tinggi dengan akhlak mulia yang kita tonjolkan.

kalau tak mampu dakwah lisan, dakwah yang terbaik adalah dakwah bilhal.

pembaca yang dirahmati Allah sekalian, inilah yg menjadi punca rosaknya kefahaman agama apabila kurangnya menuntut ilmu agama. bila kurangnya ilmu, maka segala tindakan diambil dengan pemikiran logik akal dan pandangan secular semata2.. nampak macam tak relevan jer, terus menuding jari dan menimbulkan fitnah. malah ini lebih buruk dari menjemput orang bukan islam kesurau. sesungguhnya, memfitnah itu lebih berdosa dari membunuh..

orang bukan islam yang menetap di negara islam harus dijaga kebajikan mereka bersama. selagi mana mereka menghormati islam dan tidak melakukan kacau bilau dan permusuhan. bukankah memburukkan namanya shaja sudah dianggap menjatuhkan maruah dan tidak menjaga kebajikan mereka sebagai penduduk negara islam.

dunia..asalkan dapat menjatuhkan orang lain, tak kira apa isu, tak kira betul atau salah, tidak difikir dah dosa pahala..jadi moral of the story disini, tuntut lah ilmu agama sebanyak mungkin. walaupun kita berada di bidang profesional, jagn sesekali lupe ilmu agama. satu advantage yang besar untuk orang profesional yang punya pengetahuan ilmu agama yang mantap. bila berlaku kombinasi ilmu maka hebatlah cara pemikiran individu itu. inilah orang yang kita cari untuk menjadi seorang pemimpin. kita hidup didunia ini sebagai hamba Allah, sejak azali lagi telah ditetapkan sebagai khalifah Allah. jadi mengapa kita mahu terus lari dari menjadi seorang peminpin? orang2 yang punye ilmu agama dan profesional yang tinggi nilah yang kita perlukan untuk menjadi pemimpin. mengapa kita sering mengenepiikan kepimpinan ini.ini adalah satu amanah dari Allah..

bila sebut tentang kepimpinan, tentu tidak dapat lari dari soal politik, saya juga tidak suka berpolitik apada asalnya,yelah, perebutan kuasa, berbalah kata . tapi, bile rujuk semula sirah nabi, belajar kepentingan nya, saye harus untuk suke kepada politik. kerana apa? kerana tidak mahu negara islam dipimpin oleh orang yang kurang pengetahuan agama tentang islam.ini adalah satu amanah dari Allah yang harus kita relisasikan..jadi..sama2 kita fikirkan.. islam ini syumul. jagnlah sesekali menolak politik dalam kehidupan.. inilah matlamat terbesar iaitu khilafah islamiyah..
waAllahua'lam.. yang kurang itu dtg dari diri saya sendiri dan baik itu dari Allah SWT. sesungguhnya keduanya dari Allah, saya sebagai pengantara..jika ada yang salah, mohon ditegur..

Read more...

Friday, 27 August 2010

Liku kehidupan..



Semalam..patut nye saye dan beberapa orang shabat lagi bersama2 memeriahkan majlis iftar di masjid UIA. tetapi..mungkin bukan rezki kami.even dah beri nama pada yang bertanggungjawab..tapi pelajar yg hadir waktu tu agak ramai. mungkin melebihi peruntukan yang disediakan. tak mengapa..itu rezki mereka.alhamdulillah.. jadi kami beramai2 pergi kecafe berhampiran masjid untuk membeli juadah berbuka puasa..

tiba di cafe..ramai student didlam nya..kat mane nak duduk? last choice, kami bungkus dan berbuka didalam masjid yang mana pada waktu yang sama diluar masjid sedang berlangsung majlis berbuka puasa yang sungguh grand.

waktu makan, tibe2 terfikir dan sedikit perbincangan bersama sahabat2..
kenapa nak buat iftar yang grand ni ade duit yang byk. tetapi masjid tidak diperuntukkan untuk iftar yang biase setiap hari??? persoalan disitu. setiap tahun masjid diperuntukkan sejumlah wang untuk sediakan juadah buka puasa, tetapi tahun ni berbeza dengan tahun sebelumnya. tiada lagi juadah buka puasa melainkan air dan kurma shja...

sungguh pelik..tibe2 muncul pula grand iftar yang mungkin membelanjakan sejumlah wang yang agak besar..hm..???

teringat juga wang di econs..selama ni, plaja nak buat program, kertas kerja sentiasa direject. malah program2 bermanfaat tidak dpt dijalankan kerana kertas kerja direject.maka tiadalah peruntukan...alasan tiasa bajet.. tup tup tup, muncul program yang saya rasakan agak grand, ihya' iftar. yang telah membelanjakan beribu2 ringgit wang yang mana adlh sebenarnya hak pelajar..ye..plaja dijemput hadir, tetapi bukan free, mereka juga terpaksa membayar fee...
bila fikir semula..alangkah bermanfaatnya duit itu digunakan untuk perkara yang lebih berfaedah yang boleh mendtgkan impak yang besar dlm diri individu muslim untuk jangka masa yang panjang berbanding digunakan untuk satu malam dengan makanan..

uhu..sebagai selingan..bukan itu tajuk utama kali ni^^



teringat ketika beriktikaf dimasjid sebelum asar untuk menenti kelas kemahiran penulisan Khat by ustaz Shaharizal syafie.. seorang kanak2 kecil yang dlm usia 1 tahun yang baru belajar berjalan. sekejap2 jatuh..tetapi tidak pernah ada rasa putus asa dlm diri.. semakin dapat bejalan semakin laju anak kecil itu berjalan dan semakin kerap jatuh.. saya hanya mampu tersenyum melihat anak kecil itu..

bebarapa kali juga die berjalan kearah saya.mengganggu saya menyiapkan nota2 saya yang belum siap.namun tiada rasa terganggu..malah mengalukan kedatangan anak kecil itu.. bibirnya sentiasa mengukir senyuman..kadang2 ketawa sendiri..mungkin gembira mampu berjalan dengan laju walaupun kerap terjatuh^^ ape yang penting anak kecil itu merasakan dia mampu.."aku boleh!" agaknye lah^^

mungkin itulah yang dirasai oleh semua anak2 kecil termasuk lah diri ini sewaktu kecil mungkin..tetapi kini apabila menjangkau remaja..mungkin dewasa..perasaan putus asa sering menyelinap didalam diri.rasa susah, rasa payah..rasa masalah yang amat besar dan berat..tidak lain dan tidak bukan menyalahkan takdir dan berputus asa..

mengapa tidak kita rasakan begitu sewaktu baru hendak belajar berjalan."kenapa aku susah nak bejaln? kenapa aku dimulakan menjadi baby? kenapa tak macm org dewasa yang mampu berjalan dgn laju? kenapa dan kenapa?"
tetapi inilah lumrah kehidupan manusia yang mudah mengalah..tidak seperti zaman kecilnya.



kehidupan..kehidupan seorang insan ini..kekadang diatas dan kekadang dibawah..ibarat roda yang berputar..tidak semestinya kita sentiasa berada diatas, menunjukkan yang kita tidak akan jatuh..apabila jatuh tidak bermakna kita tidak mampu untuk bangun semula..
"Allah tidak akan menguji seseorang itu diluar kemampuannya.." segalanya bergantung kepada diri individu itu sendiri..jika nak seribu daya, tak nak seribu dalih..

percaya dan yakinlah..Allah dah merancang yang terbaik untuk setiap hambaNya.. takdir yang telah tertulis dan tersurat di luh mahfuz..hanya kita yang mencoraknya..kita yang menggerakkannya.jadi kene bijak dan pandai memilih jalan kehidupan yang sebenrnya..bukan rekaan kita semata2..

jadi..untuk muhasah diri ini...kehidupan adalah satu pinjaman dari Allah swt yang cukup bermakna..maka, manfaatkan sebaiknya insyaAllah..
seorang insan yang berada dilandasan kehidupan, yang benar2 menghayati dan memaknai realiti kehidupan ini, pastinya tahu dan mengerti apa yang terbaik untuk mengharungi liku kehidupan yang sementara ini untuk bekalan dan juga persediaan akhirat kelak..
waAllahu'alam..

Read more...

Sunday, 22 August 2010

siapa itu gadis solehah..

tidak dinafikan dan tidak diragui lagi, begitu banyak artikel atau pun tazkirah atau ape2 sumber yang menceritakan atau menyebut ciri2 dan sifat2 seorang gadis solehah.. apabila menyebut tentang gadis solehah, adakah dia seorang yang hanya memakai tudung, menunaikan solat, maka ia digelar gadis solehah?

jika kita lihat fenomena terkini, tudung seperti sudah menjadi trend atau pun kegemaran wanita sekarang, pelbagai jenis tudung digayakan. adakah sekadar memakai tudung ini digelar wanita solehah? pihak media, artis, alhamdulillah, begitu ramai yg telah bertudung sekarang, tapi..cukup kah hanya sekadar bertudung untuk bergelar wanita solehah..apapun, moga ia menjadi satu batu loncatan untuk menuju kearah kebaikan..

tetapi disini..bukanlah saya ingin pertikaikan penggunaan tudung, saye sendiri tidak sempurna..cume ingin berkongsi, dan muhasabah diri semula..bagaimanakah yang dikatakan gadis solehah..

soal solehah tentunya tidak lari dari erti keimanan. gadis yang beriman itulah yang layak digelar solehah. tak semua gadis bertudung dan islam itu beriman. islam hanya sekadar diatas nama..

sabda nabi..
yang bermaksud: mukmin yang sempurna imannya ialah yang terbaik akhlaknya." (riwayat hadith al-Tirmizi

Perempuan yang solat lima waktu. berpuasa dibulan ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat pada suaminya, maka masuklah dia dari pintu syurga yang mana dikehendakinya..

seorang gadis solehah tentunya tidak pernah sengaja melewat2kan solatnya, tidak seperti diri yang jahil, sering melewatkan solat.jauh sekali ingin dibandingkan dengan srikandi2 hebat zaman rasulullah..malu rasanya jika dibandingkan dengan istri bongsu nabi ketika zaman kecilnya..

berpuasa dibulan ramadhan. bila menyentuh bab puasa, ianya bukanlah semata2 puasa yang menahan lapar dan dahaga.

firman Allah..
"wahai orang2 yang beriman! diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa".. (al baqarah: 183)

Bulan ramadhan adlh bulan rahmat, bulan penuh barakah. tapi bagi diri ini, kurasakan kosong..layakkah digelar gadis solehah..puasa yang sekadar menahan lapar dan dahaga, alquran entah kemana, tarawikh ntah bagaimana, zikir ntah tertinggal dimana, malu rasanya diri ini.. hari2 yang penuh dengan kesibukan dunia membuat diri ini lalai seketika. alquran baru beberapa juzuk sempat ku habiskan. terawikh sudah beberapa kali ditingglkan..keletihan, dan disulami kemalasa membuat jiwa semakin kosong... layakkah digelar gadis solehah???

menjaga kehormatan diri bukan lah sekadar menutup aurat dengan sempurna. tetapi perlu dihiasi akhlak dan peribadi yang elok. baru layak digelar gadis solehah.. terfikir sejenak, baikkah akhlak ku. cantikkah peribadi ku jika sering membalas meseg muslimin, tidak segan silu berbual ditalifon, adkh cantik peribadi ini.. gadis solehah tidak dpt lari dari sifat malu yang sgt tinggi ibarat bunga yang segan untuk kembang mekar takut dihinggapi kumbang2 yang rakus.. tetapi diri ini.. mampukah jadi seperti bunga yang indah tanpa hinggapan kumbang dan dipandang cantik luaran dan dalaman.. muhasabah la diri semula..

seorang gadis solehah tentunya sgt menghormati dan akan menyenangkan hati kedua ibu dan ayah.. tetapi diri ini.. tentunya pernah mengecilkan hati ibu ayah walau dengan perkataan "ah". layakkah digelas gadis solehah? mohon ampun lah dan senangkan lah hati keduanya...

. Aisyah .a berkata, "saya bertanya kepada Rasulullah, siapakah
yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah
SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab
Rasulullah SAW, "Ibunya.

seorang wanita yang mentaati suaminya tentunya syurga menjadi jaminan nya..siapakah wanita yang mentaati suami? merekalah yang sentiasa menyenangkan suaminya, tidak menyusahkan hatu suaminya, menjaga maruah diri dan keluarga, menjalankan tanggungjawab seorang isteri dengan baik, mendidik anak2 dengan didikan sempurna dunia akhirat..

jadi..sama2lah kita muhasabah diri semula..adakah kita ini tergolong dlm golongan gadis solehah? mungkin jauh sama sekali ingin digandingkan bersama fatimah azzahrah puteri kesangan nabi, Aisyah humaira, istri bongsu nabi, apatah lagi ingin digandingkan bersama wanita2 syahid zaman nabi..waAllahua'lam.. semoge yang sidkit ini mampu menyentuh hati yg dalam..




Read more...

Wednesday, 11 August 2010

Ramadhan yang mulia...

Alhamdulillah..bersyukur tidak terhingga, masih diberi pluang, diberi nafas dan nadi yang masih berdenyut, dikurniakan jiwa yang hidup untuk merasai nikmat ramadhan untuk kali ini..

semalam tertanya2, masih sempatkah atau masih berpeluangkah untuk ku merasai ramadhan pada tahun ini.. handset berbunyi tepat jan 4.30am.. alhamdulillah.. Allah masih memberi kesempatan untuk ku terus bersemadi di bumi pinjamanNya ini untuk menambah bekalan disana nanti..

"ramadhan yang sama, natijah yang berbeza"
satu statement yang tiap tahun akan ku dapat dari naqibah waktu dimatrik dulu. statement yang sama, membawa maksud yang sama tapi..natijah yang berbeza..

adakah ramadhan kali ini lebih baik? atau sama? atau lebih teruk. Allah telah membuka ruang seluas luasnya pada bulan rahmat ini untuk kite istiqamah dlm melakukan ibadat.
adakah puasa hanya menahan lapar dan dahaga sahaja? tentu nya tidak. sudah pasti kita inginkan sesuatu daripadanya.

"wahai orang2 yang beriman! diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa" {Al Baqarah:183)

firman Allah yang saya rasakan cukup popular dimana arahan yang mewajibkan puasa keatas umat islam.

moganya, bukan hanya lapar dan dahaga tetapi mendapat rahmat dan maghfirah darinya.

Read more...

Monday, 2 August 2010

Bukan Pindaan tetapi MANSUHKAN!

Assalamualaikum..
sudah menjadi satu budaya dlm dunia zaman teknologi lagi canggih ini, segala kebenaran tertutup diselubungi kebatilan yang dianggap kebenaran untuk keamanan..

bila kita sentuh isu ISA, bila kita berbicara tentang ISA, orang yang mementingkan diri ini pastinya akan mengatakan ia penting untuk keselamatan negara. tetapi adilkah untuk rakyat yang menerima tuduhan tanpa dibenarkan membela diri? sanggupkah menteri dalam negeri menjawab persoalan dan pertanyaan oleh Allah swt, diakhirat nanti atas perbuatan memfitnah orang yang tidak bersalah? ingin aman didunia tanpa gangguan luar, tetapi dapat dibayangkan tak kehidupan diakhirat nanti???

Ia bukan sahaja satu akta yang berat. malah lagi kejam dan zalim. sepertimana yang kita tahu, akta ini diluluskan adalah untuk membentras kekejaman komunis, sekarang malaysia dah bebas dari kecaman komunis. kenapa tidak dimansuhkan malah telah menggunakan akta ini untuk mengkhianati rakyat.

bukan kah perdana menteri mengagung-agungkan slogan 1 Malaysia. rakyat diutamakan. adakah itu hanya omongan kosong untuk memancing hati rakyat. polis2 di negara ini juga mungkin telah didokrin otak dan fikiran mereka tantg hal ini.

pemimpin mana lah yang sanggup menyakiti rakyat macam ni. apabila menyuarakan suara, terus je arahkan pihak polis ambil tindakan. menangkap orang yang tidak bersalah. pemimpin mana lah yang sanggup menyakiti hati rakyat, sanggup siram rakyat yang disayangi lagi dicintai dengan pemedih mata. tau2 dia hantar FRU. hm..fikir2 kanlah. adakah ini yang dikatakan rakyat didahulukan??

tidak mengapa, mereka merancang, Allah juga merancang. tetapi perancangan Allah itu lebih hebat dan yakin. wahai pejuang2 Islam, jangan lah kite lemah hanya dengan sedikit cubaan. kuatkan hati..insyaAllah, Allah sentiasa bersama2 orang yang benar.
kebatilan pasti terserlah dengan satu kebenaran..insyaAllah.

waAllahua'lam..

Read more...

...Kematian semakin menghampiri...

Lilypie Kids Birthday tickers

...Something Important...

Lilypie Angel and Memorial tickers

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP