...Ikatan Musafir..

Friday, 30 July 2010

Naruto Dan Perjuangan Islam...^^

Naruto Dan Perjuangan Islam....^^

Assalamualaikum..bersyukur kehadrat Ilahi, kerana masih lagi diberi kesempatan untuk menulis di halaman blog yang telah agak lame juge tidak disentuh dengan nukilan hati..



Alhamdulillah..berbalik kepada tajuk yang ingin saya bawakan. Yang telah tertulis diatas.. Naruto.. mungkin satu nama yang tidak asing lagi. Bukan sahaja dikalangan kanak2 tetapi juge dikalangan dewasa..



Pertama sekali waktu saya betul2 menghayati cerita naruto ni sejak di pusat asasi UIA. Wah, UIa pulak tu. Bukan lah UIA yang ajar. Tapi saya sendiri yang menjadi sangat minat. Memang kalau orang tengok, ish budak ni. Tengok katun pulak^^ tapi tidak pada saya. Bila saya tengok naruto n the geng. Saya akan Nampak satu perjuangan disitu.

Bagaimana Naruto begitu bersemangat dan mempunyai cita2 yang tinggi untuk menjadi Hokage yang ke6. Mereka ini dari satu sekolah ninja yang memang dilatih untuk menjadi ninja. Yang mana misi mereka untuk menentang segala kekejaman dan kejahatan untuk satu keamanan. Pada awalnya mereka berada didalam satu kumpulan yang besar, tetapi dipecahkan kepada kumpulan2 kecil untuk memudahkan gerak kerja, latihan dan ukhwah^^..


Ape kaitannya dengan perjuangan??? Ehe..


sama2 kita hayati Ayat Allah ini. (maaf tak dpt nak masukkan ayat al Quran)



244. Dan berperanglah kamu pada jalan Allah

(kerana mempertahankan kebenaran ugamaNya); dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Mendeng

ar, lagi Maha mengetahui.



Sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian. Bilamana saya melihat semangat naruto menentang musuh, begitulah saya lihat individu2 pejuang Islam begitu bersemangat berjuang untuk sebuah keadilan. Bila mana saya melihat kumpulan besar ninja itu, seperti saya melihat sekumpulan besar umat Islam yang bersedia menentang segala ancaman dari pihak musuh yang ingin menjatuhkan Islam. Bila mana saya melihat kumpulan2 kecil seperti kumpulan kakashi, itulah yang saya nampak kumpulan kecil (usrah) yang terbina, untuk memudahkan latihan, penyampaian ilmu dan yang penting ukhwah sesameahli usrah. Ia diibaratkan seperti satu keluarga yang sangat bahgia dengan satu matlamat. Iaitu Daulah Islamiyah.



104. Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah

) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat

Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (

buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.


Bilamana saya melihat matlamat mereka.. itulah juga matlamat yang diimpikan oleh seorang muslim. Satu keamanan dibawah pentadbiran Islam. Semangat nya Naruto untuk menjadi seorang Hokage. Begitulah umat Islam yang begitu bersemangat untuk menjadi seorang Khalifah dimuka bumi ini..



Sesungguhnya kita dilahirkan dimuka bumi Allah ini adalah sebagai seorang khalifah.



Sahabat2 sekalian.. bila kite sebut tentang ukhwah, mungkin ia telah sebati dihati kita. Tapi adakah kita betul2 menghayati erti sebenar ukhwah?


Berbalik kepada Naruto. Dia sanggup bekorban nyawa hanya untuk menyelamatkan sasuke. Kawan baik yang berada dalam group kakashi. Apabila sasuke keluar dari hidden village dia telah ikot pasukan yang jahat dan kejam. Kerana sebuah ukhwah, Naruto tidak pernah berputus asa untuk menarik kembali sasuke yang telah tersesat jalan. Kakashi selalu pesan bahawa “team work” sangat penting. Perhubungan yang baik sesame ahli sgt penting.. itu baru katun yang telah dicipta oleh orang jepun. Bagaimana dengan kite umat Islam ni? adakah ukhwah kita sebagai khalifah Allah ini sehebat ukhwah yang dibina oleh Naruto? Tepuk dada, tanyalah iman..



WaAllahua’lam..

Read more...

Tersirat Disebalik Yang Tersurat

Tersurat disebalik lagu indah milik Allah..



Bismillahirrahmanirrahim..salam sejahtera^^



Saya ingin bertanya kepada sahabat2.. ingtkah kite dengan lagu negaraku? Ingatkah kita dengan lagu2 siti nor haliza? Tahukah kite tajuk lagu untuk lirik ini..



“ku pendamkan, perasaan ini.. kurahsiakan rasa hati ini..” atau ini



“menghitung hari..detik demi detik…”



Wah..tentu ramai yang tahu kan.. makna disebalik yang tersirat lagi lah ramai yang memahami lirik lagu ini. Kadang2 terlalu feeling sampai ada yang menangis. Touching la katakan^^



Baik sahabat2..tetapi bukan itu persoalan sebenarnya.. tetapi lagu2 indah dari yang Esa yang saya ingin bincangkan pada hari ini.. tertarik dengan kuliyah ustaz Zahazan di ikim yang telah didownld oleh sahabat saya. Tentang makna tersurat dan tersirat didalam surah pertama yang diwahyukan oleh Allah kepada Nabi Muhamad yang dimuliakan. Tentu ramai yang tahu tetapi berapa ramaikah yang mampu menghayati makna tersirat disebalik surah ini.. mari kite terjah sedikit dalam ayat2 suci Allah. saya nak letakkan sedikit daripada kalam2 Allah ini..tapi..tak taulah, takleh nak masukkan tulisan jawi pulak^^xpelah. leh rujuk kat alquran ya.


Surah yang saya rasakan agak mudah untuk dihafal tetapi bukan mudah untuk dihayati. Bacalah! Yang mana punya makna atau sinonim dengan ‘ilmu’. Ia adalah satu asas, satu nadi, satu akar atau basic kepada ketamadunan manusia. Ia juga adalah satu perkara yang cukup mulia disisi Allah swt.



Imam Al Ghazali ketika membahaskan tentang ilmu didalam kitabnya Ihya’ Alumiddin. Tajuk ilmu ini diletakkan di bab yang pertama. Nak jelaskan kepada kita betapa pentingnya dalam menuntut ilmu ini.. bahkan ilmu ini ditetakkan nombor 1. Yang mana dipecahkan pula kepada ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah. Yang mana isnya wajib dilakukan, sunat dilakukan mahupun tidak boleh dilakukan. Segalanya berdasarkan ilmu.



Seperti dalm kehidupan kita. Kalau tidak menuntut ilmu, tidak talaqi, tidak ngaji, mane kita nak tahu cara solat, puasa, zakat, dan macam2 lagi terutamanya bab2 yang menyentuh soal agama.

Kenapa Iman Al Ghazali sebut ilmu itu mulia? Cuba kita bayangkan, diusia yang sudah lanjut ini, seorang anak kecil bertanya kepada kita satu soalan yang sebenarnya sgt mudah. Tetapi kite tidak mampu untuk menjawabnya. Sehinggakan anak kecil itu mengeluarkan satu perkataan yang berlawanan dengan mulia iaitu ‘bodoh’. Terang2 sudah melihatkan kepada kita betapa pentingnya menuntut ilmu. Even kita sekarang punya ilmu tetapi.. bukan semua bende kita tahu. Kalau orang tanya saya tentang hokum. Mungkin terdiam saya dibuatnya. Jadi. Menuntut ilmu ini perkara asas yang perlu kita lakukan secara constant. Nabi juga cakap. “tuntutlah ilmu sehingga kenegeri china” disitu juga dah membuktikan perkara mulia ini disarankan.



Imam Ibn Kathir juga memceritakan dalam tafsir Ibn Kathir tentang kepentingan ilmu. Yang mana ilmu ini berasal daripada beberapa sumber asa. Iaitu tafaqqur. Melalui pemikiran kita. Yang kedua qiraah. Melalui pembacaan. Dari bacaan lah kite punya ilmu. Perkara pertama yang diajar oleh Allah kepada Rasulullah adalah dengan membaca. Dan yang ketiga al-iklam. Melalui makluman dari orang lain kepda kita.



Contohnya nabi Adam alaihissalam waktu awal2 kejadiannya Allah telah mengajarnya. Boleh rujuk Al Baqarah ayat 31. Mafhumnya, Dan Dia ajarkan kepada Adam nama2 semuanya. Ayat menerangkan bahawa Allah menyampaikan kepda adam segala maklumat tentang penciptaannya. Seperti manusia juga. Dengan hanya bahan bacaan tidak cukup buat kita. Kerana itu kita perlu mengaji. Ade guru yang menyampaikan agar kita lebih faham. Banyak lagi surah2 yang ada menyebut tentang ilmu contohnya surah Al Qalam yang menjadi menifestasi tentang ilmu.


Sheikh Harun Yahya dalam buku2 beliau juga bantak mengisarkan tentang kepentingan ilmu dalam islam. Contohnya ‘warna warni kehidupan’. Yang mana menceritakan tentang ilmu2 yang Allah berikan kepada umatnya. Tetapi sahabat2, kadang2 orang bukan islam lebih menghargai ilmu. Mereka mengkaji, membaca dan menyelidik tentang sesuatu ilmu. Tetapi kita ini.. selalu sahaja tidak mensyukuri dengan nikmat ilmu yang allah telah kurniakan kepada kita.



Selalunya setelah selesai kita megatakan sesuatu tentunya kita akan menyebut “Allahua’lam” yang bermaksud Allah yang lebih mengetahui.tapi disini saya menyentuh perkatan “istaghna” pada ayat yang ke7. Maksudnya adalah harta. Lumrah kehidupan manusia akan rasa diri hebat apabila punya lebih dari orang lain. Ade duit sikit, rase diri hebat. Ada kuasa sikit rasa diri berkuasa. Sifat takabbur dan mazmumah menyerap dalam diri kite. Inilah yang sentiasa melalikan kita bahawa segalanya adalah milik Allah. apa yang ada di muka bumi ini, Allah hanya pinjamkan sekejap sahaja kepada kita. Jadilah seperti Uthman bin A’fan yang telah menginfakkan 1000 ekor unta waktu perang tabuk bersama2 Rasulullah. Tidak pernah terdetik sedikit pun dihati untuk merasa diri hebat walaupun dilimpahkan harta yang banyak.



Dan akhir sekali hayatilah ayat ke8 surah ini yang bermaksud, “sesungguhnya kepada Tuhanmu kamu akan kembali”



Jadi sahabat yang dirahmati Allah. kalau hebat mana pun kita, kaya mana pun kita kalau tiada ketaqwaan kepada Allah swt, maka rugilah hidup ini. Kerana akhirnya Allah akan tarik semula nikmat kehidupan ini dan kembali kepadanya…



waAllahua’lam.

Read more...

...Kematian semakin menghampiri...

Lilypie Kids Birthday tickers

...Something Important...

Lilypie Angel and Memorial tickers

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP