...Ikatan Musafir..

Wednesday, 11 January 2012

Berfikir..

Assalamualaikum..
Alhamdulillah,setelah sekian lame membiarkan blog ni tanpa diupdate,akhirnya saye berkesempatan untuk menulis..mencoretkan sesuatu yang tibe2 lahir di benak fikiran..

Sekadar untuk kite same2 berfikir dan berfikir..
Setiap manusia didunia ini ade kehidupan tersendiri..
ada kelebihan dan kekurangan sendiri, ade gaye hidup tersendiri, ade yang sibuk dengan kerja, ade yang sibuk dengan belajar, ade yang sibuk dengan politik, ade yang sibuk dengan kerja dunia, ade yang sibuk dengan amal akhirat, ade yang sibuk berbuat baik dan ade juge yang sibuk berbuat jahat..


Kite hidup dimuka bumi Allah ini dengan membawa satu amanah yang berat yang harus kite pikul. amanah yang tidak mampu digalas oleh makhluk Allah yang lain..
Malah gunung ganang yang besar dan tinggi menyatakan ketidak sanggupan mereka untuk memikul amanah ini..

Tetapi sebaliknya..manusia yang kecil, kerdil lg hina ini lah yang sanggup menggalas nya..
kenapa? kerana manusia dilahirkan dengan satu kelebihn.. akal dan fikiran..
dengan akal fikiran kite disuruh untuk berfikir bagaimana untuk menjadikan agama Allah ini gemilang dan terbilang..
Disuruh berfikir bagaimana untuk menyatukan umat Islam, bagaimana untuk berdakwah kepada org lain, abagaiamana untuk melakukan kebaikan.. dan segabainya..

Tetapi sebaliknya yang berlaku.. dengan kebijaksanaan akal fikiran yang Allah kurniakan, manusia menjadi taksub dengan dunia lupe tanggungjawab sebagai khalifah dimuka bumi Allah ini.. Akal yang cerdik pandai itu digunakan untuk menjatuhkan agama Allah demi kesenangan dunia, digunakan untuk mengkhianati yang lemah, demi kesenangan dunia, digunakan untuk melakukan kezaliman, demi kesenangan dunia.. dan segalanya demi kesenangan dunia..

Tidak takut kite apabila ditanya di akhirat kelak tentang amanah yang kite pikul. ape akan kite jawab..
Ade dikalangan kite terpilih untuk menjadi seorang yang sangat hebat dan sangat berkuasa.. kemudian menggunakan kuasa yang ade untuk kepentingan diri, menipu, mencuri, mengambil dan menggunakan hak orang lain dengan sesuka hati. seperti dunia ini dia yang punye.. tahukan dan sedarkah die bhawa die tidak akan berada diatas jika tiada sokongan daripa orang2 yang die telah tipu.. nauzubillah..

Ade dikalangan kite yang sibuk dengan urusan akhirat semata2.. beramal soleh, mengaji, membaca buku ilmiah, solat sunat, berzikir, sehingga lupe tanggungjawab sebagai khalifah hanya demi kepentingan diri untuk kesenangan akhirat.. tidak hirau dengan keadaan sekeliling, tidak hirau dengan rosaknya iman sauda sekelililng asalkan dirinya penuh dengan iman didada.. tidak kisah berlakunya jenayah, pembuangan bayi, gejala sosial, tidak kisah asalkan diriku dalam lindungan Allah..
Tidak takutkah orang sebegini apabila ditanya diakhirat kelak, apa yang kamu lakukan sebagai khalifah Allah dimuka bumi Allah.. Adakah sekadar dengan jawapan, aku solat, berpuasa, berzikir, tahajut tiap malam, membace alquran setiap masa... diterimakah jawapan ini..
dengan hanya membiarkan orang lain digelumangi dosa, dan die sibuk mengumpul pahala sendiri..
Ade dikalangan kite yang sibuk dengan belajar..
Allah beri kebijaksanaan untuk menyambung pelajaran, menuntut lmu Allah didunia ini.. tetapi cukupkah dengan hanya belajar, belajar dan belajar? mana tanggungjawab die sebagai khalifah Allah. cukupkah dengan menuntut ilmu, tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. tanpa membantah kezaliman. tanap mengajak orang kearah kebenaran..
Adakah segulung ijazah itu yang membawa dia kesyurga...

Dan.. Ada orang yang terpilih sebagai orang yang berkuasa, mengajak kepada kebaikan, menjaga kebajikan orang2 yang telah memilihnya, menggunakan segala kelebihan untuk kegemilangan Islam.Tidak menggunakan hak orang lain untuk kepentingan diri.. dalam waktu yang sama die berusha menuntut sebanyak mana ilmu Allah tanp[a melupakn tanggungjawab sebagai khalifah Allah. dalam menuntut ilmu, tetap melakukan amar maruf nahi munkar... dan dalam masa yang same..die adelah insan yang sgt dekat dengan Allah.. sentiasa memastikan pemantapan iman sendiri dan juge orang lain..

Segalanya ditangan kite.. berhak untuk memilih.. untuk menjadi seperti apa.. tidak semestinya apabila menjadi ketua kita tdk boleh bertaqwa kepada Allah, tidak semestinya jika menuntut ilmu kite perlu lupe dengan isu semasa, tidak semestinya kite sibuk beribadah , kite lupekan urusan dunia.. kite berusha didunia untuk mendapatkan akhirat..

Fikir2 kanlah..WaAllahua'lam..

0 comments:

...Kematian semakin menghampiri...

Lilypie Kids Birthday tickers

...Something Important...

Lilypie Angel and Memorial tickers

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP